Jak przestać odkładać wszystko na później?

Posted by on 16 października 2013 in Inspiracje | 0 comments

Jak przestać odkładać wszystko na później?

Jeżeli chronicznie odkładasz wszystkie zadania, szczególnie te ważne, na później, być może cierpisz na prokrastyncję. O tym niedawno zdiagnozowanym zjawisku możemy mówić, kiedy między zamierzonym a faktycznym czasem wykonania pracy pojawia się wyraźna luka. Zazwyczaj występuje u osób ambitnych i perfekcjonistów już w wieku szkolnym: to właśnie dobry uczeń będzie odkładał w nieskończoność wykonanie trudnego zadania ze strachu, że nie uda mu się wykonać go idealnie, perfekcyjnie. W związku z tym traci wiarę w siebie i motywację. Zamiast tego, co najważniejsze, często zasłaniamy się innymi, błahszymi zadaniami, których wykonanie nie jest aż tak ważne.

Prokrastynację łatwo u siebie zdiagnozować, a jej typowy schemat wygląda tak:

  • najpierw ciągle odkładasz wykonanie zadania, ponieważ obawiasz się porażki,
  • uświadamiasz sobie negatywne konsekwencje związane z niewykonaniem zadania,
  • mimo to, nadal odkładasz jego wykonanie,
  • szukasz wymówek (nie mam czasu, nie jestem w nastroju – brzmi znajomo?),
  • wykonujesz zadanie w ostatniej chwili, w dużym stresie,
  • obiecujesz sobie, że już nigdy więcej nie dopuścisz do takiej sytuacji,
  • wraz z następnym zadaniem schemat zaczyna się od początku.

Jak z tym walczyć? Samo zdiagnozowanie problemu nie wystarczy – osoby mające problem z przekładaniem wszystkiego na później doskonale zdają sobie sprawę z negatywnych konsekwencji: może to być utrata pracy za zawalenie kolejnego projektu, piętrzące się sterty prania w domu czy poważne zaniedbanie własnego zdrowia.

Listy na wszystko

Środkiem zaradczym jest sporządzenie szczegółowych list: dziennych, tygodniowych, miesięcznych itp. Wydaje się to prostą radą, ale nie każdy z nas potrafi tworzyć skuteczne listy. Najczęstszym błędem jest to, że chcemy na nich umieścić zbyt wiele pozycji. Na koniec okazuje się, że aby zrealizować wszystkie punkty musielibyśmy pracować przez kilkanaście godzin bez przerwy – jest to nierealne, więc nie wykonujemy większości zadań, czujemy się przybici i tracimy motywację.

W celu stworzenia dobrej listy należy zastanowić się, ile czasu każde zadanie rzeczywiście nam zajmuje: w przypadku tych, z którymi miałeś już do czynienia, powinieneś wiedzieć, ile czasu na nie przeznaczyć. Na każde wyznacz optymalną ilość czasu – później możesz spróbować go skrócić, ale ważniejsze jest, by nie było go za mało.

Rada: Nie twórz dużych punktów w stylu „dokończyć projekt”. Napisz dokładnie co musisz zrobić: wysłać e-maile, porozmawiać z przełożonym, sporządzić raport etc. Dzięki temu nie tylko będziesz wiedział, co dokładnie musisz zrobić, ale łatwiej będzie ci także ocenić, ile czasu zajmie każda z czynności.

Ustal hierarchię zadań: od najważniejszego, najmniej lub najbardziej czasochłonnego itp. Niekiedy dobrze jest zaplanować sobie najgorsze zadanie jako pierwsze na liście – kiedy już sobie z nim poradzimy, reszta pójdzie nam o wiele łatwiej.

Wykonuj punkty z listy po kolej i wystrzegaj się jak ognia robienia kilku rzeczy na raz. Wielozadaniowość i podzielna uwaga to mity – żeby zrobić coś dobrze, musisz poświęcić się temu w 100%. Skup się na zadaniu, które wykonujesz – żadnego robienia kawy, sprawdzania poczty, pogaduszek. Przyjdzie na to czas, kiedy już wykonasz zadanie – wtedy zasługujesz na przerwę i zrobienie wszystkich tych rzeczy, które możesz traktować jako nagrodę za ciężką pracę.

Rada: Listy najlepiej tworzyć poprzedniego dnia. W ten sposób na spokojnie można wszystko zaplanować, a rano nie tracić już czasu, tylko od razu zabrać się do pracy.

Pokonanie prokrastynacji wymaga ciężkiej pracy i dużej motywacji. Dopiero po pewnym czasie robienie list – dobrych list – wejdzie nam w nawyk i pozwoli uniknąć odkładania wszystkiego na później. 

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak zwiększyć motywację, która pomoże Ci odnieść upragniony sukces?

Ile to  działań, sukcesów, zdobytych „szczytów” omija nas w codziennym życiu! Brak motywacji, a co za tym idzie chęci, zmienia...

Zamknij