Jak odchudzać się mądrze?

Posted by on 13 maja 2012 in Zdrowie | 2 komentarze

Jak odchudzać się mądrze?

Jak odchudzać się mądrze?

 

Aby pozbyć się nadwagi: dieta, ćwiczenia i… temperatura ciała

Zazwyczaj myśli o pozbywaniu się nadwagi w kontekście diety i ćwiczeń, nie wiedząc, że istotne znaczenie ma tu również temperatura ciała. Jednym z niekonwencjonalnych sposobów odchudzania jest kontakt ciała, a przede wszystkim skóry, z zimną wodą czy – ogólniej mówiąc – z zimnym otoczeniem. W niskiej temperaturze traci się zbędne kalorie 25 razy szybciej niż w innych okolicznościach.

Większość kalorii traconych przez organizm zostaje wydalona przez skórę wraz z potem. Proces ten ma na celu chłodzenie ciała w czasie upałów lub eliminowanie nadmiaru energii cieplnej powstałej podczas wysiłku fizycznego. Ponad 75% kalorii uwalnianych podczas treningu zamienia się w ciepło, które wydostaje się na zewnątrz poprzez skórę. Również w czasie odpoczynku człowiek nieznacznie, choć stale, poci się umożliwiając tym samym prawidłowe chłodzenie skóry.

Oczywiście czynności te, jak wszystkie inne życiowe funkcje naszego organizmu, są nadzorowane przez pracę mózgu. U podstawy czaszki znajduje się podwzgórze, które zajmuje się kontrolą temperatury ciała. (Temperatura podstawowa wynosi około 36°C).

Ciepło wydzielone podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych powoduje wzrost temperatury ciała. W tym momencie podwzgórze wysyła sygnały do innych części mózgu, aby został „włączony” system chłodzenia.

Szybsze krążenie krwi, „podgrzanej” wskutek wysiłku fizycznego, odbywa się również w naczyniach włosowatych skóry. Pot, wydzielany przez skórę, pochłania nadmiar tego ciepła, a następnie wydziela je na zewnątrz w miarę parowania.

Jeśli twój osobisty termostat jest ustawiony na wyższą temperaturę, będziesz potrzebował więcej energii na podtrzymanie odpowiedniego poziomu ciepła, a zatem więcej kalorii możesz dostarczać organizmowi bez obawy przytycia.

Temperatura ciała waha się zazwyczaj o kilka kresek wciągu doby. Na ogół jest ona najniższa wcześnie rano. Trening o tej właśnie porze może stać się eliminowaniem zbędnych kalorii, ponieważ ćwiczenia fizyczne powodują podnoszenie się temperatury podstawowej ciała. Utrata kalorii jest większa, a co ciekawsze – trwa również przez kilka godzin po ukończeniu treningu, jest wspomagana przyspieszoną przemianą materii. Podczas snu temperatura ciała spada, a wydzielanie energii jest minimalne. Zbyt długi sen może więc spowodować dodatni bilans kaloryczny i przyrost tkanki tłuszczowej.

Jaki ma wpływ na nasz organizm temperatura otoczenia? Jeśli organizm jest wystawiony na działanie zimna, rośnie poziom adrenaliny, co powoduje przyspieszenie metabolizmu, a więc zwiększenie wydzielania ciepła. Długotrwałe działanie niskiej temperatury może wywołać również powiększanie się tarczycy, automatycznie przyspieszając jeszcze metabolizm. Jeśli jednak myślisz o odchudzaniu poprzez wystawianie się na działanie zimna i zmniejszanie ilości spalanych kalorii, musisz pamiętać o tym, że takie postępowanie może przyspieszyć proces starzenia się organizmu.

Nie da się ukryć, że ćwiczenia jako takie nie powodują znacznej utraty tkanki tłuszczowej. Dlaczego więc są tak ważne? Ponieważ dostarczają organizmowi wielu korzyści fizjologicznych, zwiększają udział procentowy tkanki mięśniowej, powodują przyrost siły i energii, pozwalają skuteczniej kontrolować masę ciała.

Dieta jest również ważna, ale z kilkoma zastrzeżeniami. Przede wszystkim dieta nie ma wpływu na ustawianie termostatu naszego ciała. W niektórych przypadkach organizm może uznać zmniejszenie ilości dostarczanego pokarmu za oznakę okresu głodu i obniżyć podstawową przemianę materii.

Zwiększenie masy mięśniowej wydaje się być najlepszym sposobem zmierzającym do przyspieszenia tempa spalania kalorii, a przez to do utraty nadwagi. Tak więc czym większa objętość mięśni, tym większe spalanie kalorii, a co za tym idzie – skuteczniejsze kontrolowanie wagi ciała.

Spacer energicznym krokiem, jogging, gra w tenisa, pływanie, jazda na rowerze to sporty, które można uprawiać podczas letniego wypoczynku na łonie natury, również wtedy, gdy wracamy do codziennych obowiązków po urlopie. Nie marnuj sprawności nabytej w czasie urlopu, staraj się utrzymać ten sam poziom aktywności fizycznej przez cały rok. Najlepszym argumentem, który powinien cię przekonać, jest twoje wspaniałe samopoczucie po letnim wypoczynku.

 oczyszczanie jelita grubego i watroby

2 komentarze to “Jak odchudzać się mądrze?”

  1. CO DO ĆWICZEŃ NIE MOGĘ ZNALEŚĆ CZASU,ALE JEŻDŻĘ NA ROWERZE,DUŻO CHODZĘ .OSTATNIO SCHUDŁAM 7 KILOGRAMÓW ,ALE NAJPIERW OCZYŚCIŁAM ORGANIZM Z PASOŻYTÓW,TOKSYN ITD

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
77 powodów dla których warto ćwiczyć

77 powodów dla których warto regularnie ćwiczyć Co można zrobić za darmo (albo przy niskich kosztach), aby mieć 77 korzyści?...

Zamknij