Czas i ciało kobiety

Posted by on 13 maja 2012 in Świat Kobiet, Zdrowie | 1 comment

Czas i ciało kobiety

Czas i ciało

Zdrowie i sprawność kobiety dwudziesto-, trzydziesto-  i czterdziestoletniej.

W wieku szesnastu lat pochłonięcie kilku torebek chipsów w czasie oglądania pasjonującego filmu nie jest niczym niebezpiecznym. Kiedy ma się trzydzieści pięć lat, nawet najmniejsza miseczka z łakociami przysparza kilku kilogramów na udach. Wraz z upływem czasu coraz ciężej jest walczyć z nadprogramową tkanką tłuszczową

Statystyka wskazuje, że przeciętna kobieta między 30 a 70 rokiem życia przybiera na wadze od 7 do 9 kg. Wyniki badań opublikowanych w „American Journal of Physiology” wykazują, że wzrostowi wagi towarzyszą powiększenie się ilości tkanki tłuszczowej oraz skłonności do chorób.

Większość kobiet mających 30-40 lat posiada około 33% tkanki tłuszczowej, kobiety pięćdziesięcioletnie – 42%, sześćdziesięcioletnie – 36%, a siedemdziesięcioletnie – 37%. Nadmiar tkanki tłuszczowej kumuluje się w różnych miejscach ciała w zależności od wieku, głównie z powodu różnego nasilenia działania estrogenu. W ciągu pierwszych dwudziestu lat życia kobiety tkanka tłuszczowa odkłada się w jej organizmie równomiernie. Między trzydziestym a pięćdziesiątym rokiem życia gromadzi się głównie na biodrach i udach, a później w talii.

 

Witaj, gruszeczko

Naukowcy twierdzą, że oprócz związanego z wiekiem przyrostu wagi i tkanki tłuszczowej zmienia się również zarys kształtów kobiety. Do sześćdziesiątego piątego roku życia klatka piersiowa i miednica u kobiet stale się powiększają. Później wprawdzie rozmiary klatki piersiowej i barków zaczynają się zmniejszać, lecz miednica rozrasta się dalej.

Dlaczego natura sprawia, że budowa kobiety zmienia się tak radykalnie? Jednym z powodów jest ograniczenie wraz z upływem czasu funkcjonowania przysadki mózgowej i wydzielania hormonu wzrostu. Hormon ten powoduje wzrost całego organizmu, ale również pomaga zmniejszyć ilość tkanki tłuszczowej, zużywanej jako paliwo do budowy nowych komórek organizmu. Kiedy osiąga się dojrzałość fizyczną, kalorie, dotychczas potrzebne do wzrostu, jeżeli nie zostaną spożytkowane w jakikolwiek inny sposób, są odkładane w postaci tkanki tłuszczowej.

Wraz z obniżeniem we krwi poziomu hormonu wzrostu w trzeciej dekadzie życia, kobiece hormony płciowe również przyczyniają się do magazynowania zbędnych ilości tkanki tłuszczowej. Działanie estrogenu powoduje kumulowanie się tkanki tłuszczowej w piersiach i pośladkach.

Estrogen odgrywa jednak również pozytywną rolę w organizmie kobiety – w dużym stopniu zapobiega osteoporozie, niektórym postaciom choroby nowotworowej oraz większości chorób związanych z układem krążenia. Steruje także funkcjami układu rozrodczego.

 

Parę słów o menopauzie

Naukowcy uważają, że zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej w organizmie kobiety zarówno przed, jak też po menopauzie jest spowodowane działalnością estrogenu jako czynnika ochronnego. Przed menopauzą estrogen wywołuje odkładanie się zapasów tłuszczu potrzebnego do celów reprodukcyjnych. Później (kiedy poziom estrogenu drastycznie się obniża) rozrost tkanki tłuszczowej może być spowodowany genetycznym zaprogramowaniem organizmu jako zabezpieczenie przed chorobami wywołanymi niedoborem estrogenu. Organizm broni się przed niebezpieczeństwem przez wytworzenie zapasowych komórek tłuszczowych.

Oprócz tycia wywołanego działalnością hormonalną organizmu, lekarze uważają, że dzieje się tak z powodu spowolnienia wraz z wiekiem przemian metabolicznych i zmniejszenia zapotrzebowania na kalorie na skutek: ograniczenia zdolności jelit do przesuwania pokarmu wskutek skurczów ich ścian, zmniejszenia produkcji kwasów żołądkowych oraz zredukowania wydzielania enzymów trawiennych przez trzustkę i jelita.

 

Zmniejszona masa mięśniowa

Chociaż wielu lekarzy utrzymuje, że tempo procesów metabolicznych zmniejsza się znacznie po 25 roku życia, inni uważają, że podstawowa przemiana materii (energia zużywana w stanie spoczynku), mierzona na podstawie poboru tlenu przez organizm, nie ulega zmniejszeniu wraz z wiekiem. Zamiast tego, kiedy ludzie się starzeją, zmniejsza się ich masa mięśniowa, głównie z powodu zbyt małej ilości wysiłku fizycznego. Słabsze mięśnie i spora ilość tkanki tłuszczowej nie sprzyjają szybkiemu spalaniu kalorii.

Bez względu na to, czy chodzi tu o tempo przemian metabolicznych, czy o zdolność organizmu do spalania kalorii, rezultat końcowy jest taki sam w obydwu przypadkach. Zużycie mniejszej ilości kalorii oznacza ich większe gromadzenie w organizmie.

Zapotrzebowanie na kalorie zmniejsza się o 2-8% na każdą dekadę po ukończeniu dwudziestego roku życia. Zmniejszenie to przypisuje się faktowi, iż zawartość tkanki tłuszczowej powiększa się wraz z wiekiem z powodu zmniejszenia aktywności fizycznej.

Odpowiedzią na zmniejszone zapotrzebowanie kaloryczne nie powinno być i nie jest zmniejszenie spożycia kalorii. Wręcz przeciwnie, organizm potrzebuje odpowiednich ilości substancji odżywczych w ciągu całego życia i wiele problemów ze zdrowiem pojawia się na skutek niedoborów spowodowanych zbyt gorliwym odchudzaniem się.

 

Ćwiczenia – tego wam trzeba

Zamiast drastycznie obniżać liczbę spożywanych kalorii, wielu lekarzy radzi, aby przez całe życie zwiększać zdolność organizmu do spalania nadmiaru kalorii dzięki utrzymywaniu stosunkowo dużej objętości tkanki mięśniowej i niewielkiej ilości tkanki tłuszczowe..

Popularne powiedzenie „organ nieużywany zanika” z całą pewnością znajduje potwierdzenie w przypadku mięśni. Jeśli nie dba się regularnie o zachowanie dobrego stanu tkanek mięśniowej i łącznej, stają się one podatne na wszelkiego rodzaju urazy, a tracąc swą elastyczność, jednocześnie zaczynają się pokrywać grubą warstwą tkanki tłuszczowej.

Zmniejszona aktywność fizyczna wpływa również na zwiększenie skłonności do występowania osteoporozy. Ryzyko rośnie zwłaszcza po okresie menopauzy, chociaż zmiany w tkance kostnej pojawiają się już po ukończeniu trzydziestego piątego roku życia. Naukowcy twierdzą obecnie, że ćwiczenia fizyczne mogą w pewnym stopniu ograniczyć niekorzystne zmiany w tkance kostnej, a u niektórych kobiet mogą nawet zwiększyć jej gęstość.

Dobrze rozwinięty układ mięśniowy i szczupła sylwetka znacznie ułatwiają wykonywanie codziennych obowiązków. Poprawiają także funkcjonowanie układów: krążenia, oddechowego, trawiennego oraz korzystnie wpływają na psychikę.

Regularne ćwiczenie jest niezwykle ważne w wysiłkach mających na celu spalenie sporych ilości tkanki tłuszczowej. Czynności takie, jak bieganie, szybkie marsze czy gra w tenisa powodują, że kości stają się mocniejsze.

Poza ćwiczeniami korzystna jest stymulacja hormonu wydzielanego przez tarczycę – tyroksyny. Kobiety radykalnie ograniczające pobór kalorii są zawiedzione, kiedy waga ich ciała nie spada lub szybko wraca do stanu poprzedniego po zaprzestaniu diety odchudzającej. Nie zdają sobie sprawy z tego, że organizm ludzki broni się przed skutkami głodówki, między innymi poprzez ograniczenie produkcji tyroksyny.

Ponieważ węglowodany pobudzają produkcję tyroksyny, dieta nie powinna być pozbawiona węglowodanów.

 

20 lat

  • osiągnięta dojrzałość fizyczna
  • tempo przemian metabolicznych, masa mięśniowa i zapotrzebowanie na kalorie zaczynają się zmniejszać
  • klatka piersiowa i miednica zaczynają się zwiększać

 

30 lat

  • zmniejsza się wydzielanie hormonu wzrostu; niewykorzystane kalorie zaczynają się odkładać w organizmie pod postacią tkanki tłuszczowej
  • rozpoczyna się powolna utrata tkanki kostnej
  • tkanka tłuszczowa odkłada się na pośladkach i udach
  • następuje dalsze spowolnienie tempa przemiany materii
  • hormony płciowe przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej również na piersiach i pośladkach

 

40 lat

  • tkanka tłuszczowa osadza się wokół pasa
  • następuje dalsza utrata tkanki kostnej, czego konsekwencją są wady postawy
  • klatka piersiowa i barki zaczynają się zwężać
  • miednica w dalszym ciągu się powiększa
  • następuje dalsze spowolnienie przemian metabolicznych
  • zmniejsza się ilość enzymów trawiennych oraz zapotrzebowanie na kalorie, a zwiększa się zapotrzebowanie na składniki odżywcze

 

 Czytaj również „Trening dla ciebie”

http://www.akademiaharmoniizycia.pl/trening-dla-ciebie/

 

One Response to “Czas i ciało kobiety”

  1. ODPOWIEDNIA DIETA ZMIANA NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH KASZE GRYCZANE,JAGLANE,CHLEB NA ZAKWASIE WARZYWA OWOCE EKOLOGICZNE ,PICIE WODY ,,MOKREJ,,NIE ,,SUCHEJ ,,30ML NA KILOGRAM WAGI CIAŁA ,RYBY DRÓB OLIWA OLEJ RZEPAKOWO- LNIANY SUPLEMENTY,POZYTYWNE MYŚLENIE ITD TO JEST TO AHA ZIELONA HERBATA

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak odchudzać się mądrze?

Jak odchudzać się mądrze?   Aby pozbyć się nadwagi: dieta, ćwiczenia i… temperatura ciała Zazwyczaj myśli o pozbywaniu się nadwagi...

Zamknij