Czy jesteś wypalony?

Posted by on 17 marca 2012 in Psychika | 0 comments

Czy jesteś wypalony?

Czy jesteś wypalony?

Przedstawiam krótki kwestionariusz dotyczący wypalenia, który został przygotowany przez specjalistów z Kliniki Stresu przy Instytucie Karolinska. Jego pozycje wskazują objawy, na które warto zwrócić uwagę. Wynik kwestionariusza nie jest diagnozą.

Odpowiedz na poniższe pytania, biorąc pod uwagę swoje samopoczucie w ostatnim czasie.

Zaznacz odpowiedź, która najlepiej oddaje twój stan.

Jeśli na większość pytań odpowiedziałeś tak lub zaznaczyłeś 4 lub 5, powinieneś poszukać profesjonalnej pomocy.

Kwestionariusz wypalenia – Pobierz PDF

 

 

Oto kilka zasad zmniejszających prawdopodobieństwo wystąpienia wypalenia :

1.Formułowanie realistycznych celów.
Cele, które zamierzasz realizować powinny być ambitne i tak sformułowane, by można było podać jasne kryteria ich realizacji.
2.Weryfikacja celów i ustalenie priorytetów.
Jeśli masz możliwość decydowania w pewnym zakresie o swoich celach, zastanów się czy te, do których zmierzasz faktycznie odpowiadają temu, na czym ci naprawdę zależy. Ustal, co jest dla ciebie najważniejsze i nie staraj się zadowolić wszystkich. Być może konieczna jest zmiana obszaru aktywności, zaangażowanie się w nowe przedsięwzięcia bez „wypadania” z dotychczasowej roli zawodowej. A może jedynym wyjściem jest radykalna zmiana . Postępuj jednak ostrożnie, wypalenie sprzyja ekstremalnym, nieprzemyślanym reakcjom.
3.Pozytywne przewartościowanie.
„Myśl pozytywnie”: to hasło jest współcześnie tak nadużywane, że dla krytycznego odbiorcy osiągnęło rangę karykaturalnego banału. Jednak, nie sposób przyjąć „zdrowej perspektywy” bez dostrzeżenia dobrych stron sytuacji, w których się znajdujemy, w tym, paradoksalnie, nawet własnych niepowodzeń. W przeciwnym przypadku pozostaje dystansowanie się od nich przez odsuwanie problemów, ucieczka w fantazje, irracjonalne wyolbrzymianie przeszkód na drodze pokonania stresu. Infantylną postacią pozytywnego myślenia jest zbyt daleko posunięta samokontrola czyli wstrzymywanie się za wszelką cenę od negatywnych uczuć.
4.Nie przeciążanie się obowiązkami
Nie możesz sprostać wszystkim wymaganiom, nie można też być perfekcjonistą w każdej dziedzinie. Jeśli możesz wycofaj się z pewnych obowiązków i naucz się odmawiać przyjmowania dodatkowych zadań, trenuj asertywność . Czy nie uznałeś, że sam zrobisz wszystko najlepiej i zrezygnowałeś z proszenia o pomoc lub delegowania zadań swoim podwładnym i współpracownikom?
5.Rozsądne zaangażowanie osobiste 
Staraj się utrzymać pewien dystans do spraw i kłopotów innych ludzi. Nie bądź nieczuły, lecz nie przeżywaj ich nazbyt głęboko i intensywnie. Spróbuj stanąć z boku i opisać sytuację jakby dotyczyła ona zupełnie kogoś innego. Uświadomienie sobie, że nie musimy doświadczać bólu świata, żeby cokolwiek zrobić, jest warunkiem długotrwałej i efektywnej pracy .
6.Życie w „dwóch światach”
Wypalając się w pracy przenosisz napięcie emocjonalne na stosunki rodzinne i relacje z przyjaciółmi. Problemem jest wówczas definiowanie samego siebie wyłącznie przez to, co robisz zawodowo.
Kim zatem jesteś, gdy nie identyfikujesz się z pracą?
Jeśli nie masz satysfakcjonującej Cię odpowiedzi, musisz nie tylko głęboko przemyśleć obecne zaangażowanie zawodowe , w istocie powinieneś zastanowić się nad swoim życiem!

 

Krótkie ćwiczenie antystresowe

 

Usiądź, lub połóż się wygodnie.

Zamknij oczy i zacznij powoli i swobodnie oddychać.

Z każdym oddechem poczuj, jak Twoje mięsnie stają się coraz cięższe.

Wyobraź sobie, że napięcie zmniejsza się z każdym wydechem.

Teraz wyobraź sobie, że jesteś na gorącej tropikalnej plaży ogrzewany(-a) przez popołudniowe słońce.

Zwizualizuj intensywne, piękne kolory nieba, barwne kwiaty i rośliny, które Cię otaczają. Poczuj, jak cieple słonce ogrzewa każdą komórkę Twojego ciała, a Ty czujesz narastające gorąco.

Piasek jest niezwykle miękki i delikatny w dotyku, jego gorąco ogrzewa Twoje dłonie i nogi i zaczyna przepływać przez całe ciało.

Wyobraź sobie leżącego(-ą) w stanie pełnego odpoczynku, podczas gdy Twoje mięsnie stają się luźne i wiotkie.

Czuj, jak Twoje ciało zapada się w piasku, a Ty dryfujesz w stan spokoju i totalnej relaksacji. Z każdym oddechem Twoje ciało staje się bardziej zrelaksowane.

Poczuj teraz ciepło słońca wokół Twojego ciała.

Wyobraź sobie, jak wnętrze Twojego ciała absorbuje każdą fala promieniowania słonecznego.

Zwizualizuj falę ciepła, odmuchującą każdą część Twego ciała. W trakcie wizualizacji zacznij mówić do siebie w myślach: „czuję gorąco, jestem zrelaksowany”, „czuję ciepło rozlewające się moim ciele”, „gorąco piasku pogłębia relaks moich mięśni”

Kontynuuj ćwiczenie przez 20 minut.

Na koniec powiedz „Jestem wypoczęty(-a) i zrelaksowany(-a).”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Arabic Belly Dance Fat Burning

 Arabic Belly Dance Fat Burning cz.1     Arabic Belly Dance Fat Burning cz.2     Arabic Belly Dance Fat...

Zamknij