Regeneracja pod wodą

Posted by on 19 lutego 2012 in Zdrowie | 0 comments

Regeneracja pod wodą

Regeneracja pod wodą

Hydroterapia regeneruje zmęczone mięśnie
Łatwo dostępną metodą regeneracji ciała jest hydroterapia. Termin ten, oznaczający po prostu terapię wodną, określa wszelkie sposoby wykorzystywania wody dla celów odnowy biologicznej organizmu. Wymienić tu trzeba wszelkiego rodzaju natryski, kąpiele, sauny, bicze wodne oraz gimnastykę i pływanie w basenie.

Rzadko kto zwraca uwagę na rodzaj prysznicu, pod którym się kąpie. Ważne jest, aby się umyć, woda zaś nie powinna być ani za zimna, ani za gorąca.
Tymczasem natrysk oddziałuje na organizm człowieka zarówno termicznie, jak i mechanicznie, a różne kombinacje tych czynników dają różne efekty. Dłużej trwający, gorący prysznic zmniejsza pobudliwość nerwów czuciowych i ruchowych, intensyfikuje zaś procesy przemiany materii. Natrysk ciepły natomiast działa odprężające.

Odmienne jest działanie krótkotrwałych natrysków na przemian zimnych i gorących. Zwiększają one napięcie w mięśniach i układzie krążenia. Natryski kontrastowe skutecznie pomagają odzyskać utracone siły. Najlepsze efekty uzyskuje się, jeśli prysznic gorący, o temperaturze 38-39°C trwa jedną minutę, zimny zaś (14-15°C) – 5 do 10 sekund. Zabieg tego rodzaju nie powinien przekraczać 7 minut.

Gorące kąpiele w wodzie o temperaturze od 39 do 41°C także przywracają siły. Najbardziej wskazane są wieczorem lub bezpośrednio po treningu. Trzeba poleżeć w wannie albo w basenie z wirującą wodą od 10 do 15 minut.

 

SIŁA STRUMIENI

Bicze wodne to polewanie ciała ostrym strumieniem wody zimnej lub gorącej. W terapii kontrastowej rozpoczyna się od bicza gorącego, kierowanego na pacjenta najpierw z przodu, a potem z tyłu przez l minutę. Natychmiast potem następuje uderzenie wody zimnej. Zmienne bicze stosuje się przez kilka minut.
Bicze wodne służą również do masażu. Najpierw poddaje się ciało oddziaływaniu strumieni pod wysokim ciśnieniem, później zaś następuje łagodny masaż wodą płynącą spokojniej. Wymiennie stosowanym biczom ostrym i łagodnym może towarzyszyć zmiana temperatury.

Do kąpieli dodawane są też różnorodne substancje chemiczne. W większości wypadków ich działanie jest odprężające. Do kąpieli sosnowej np. dodawany jest wyciąg z igieł tego drzewa. Jego aromat działa kojąco na centralny układ nerwowy. Esencja sosnowa stymuluje także zakończenia nerwowe w receptorach skórnych.
Kąpiel odprężająca powinna trwać od 10 do 15 minut. Temperatura wody nie może przekraczać 39°C

Pływanie i ćwiczenia w basenie zyskują coraz większą popularność. Zdolność utrzymywania się na powierzchni wody stanowi przeciwwagę dla siły ciążenia i eliminuje nacisk wywierany na stawy. Pływanie i gimnastyka wodna pomagają w odnowie biologicznej organizmu. Spokojne, nie wymagające zbyt wielkiego wysiłku ćwiczenia poprawiają krążenie krwi, ułatwiając usuwanie szkodliwych substancji z mięśni i dostarczają im pożywienia.

Temperatura w basenie powinna wynosić około 25 °C. Woda zbyt zimna lub za gorąca nie działa tak korzystnie i odświeżająco. Dla większości ludzi uprawiających sport pływanie to także relaks psychiczny i pojawiające się później przyjemne uczucie lekkości.

W wypadku niewielkiej kontuzji lub naciągnięcia mięśnia można stosować ułatwiające gojenie kompresy. Korzystne jest też pływanie w słonej wodzie. Czynnikiem oddziałującym na organizm jest nie tylko woda, ale i sól, która przyspiesza regenerację i wszelkie procesy gojenia.

Organizm człowieka adaptuje się jednak do hydroterapii, podobnie jak do wszelkich modyfikacji treningu. Niewskazane jest stosowanie wciąż tych samych zabiegów. Trzeba zmieniać środki biologicznej odnowy, aby stymulować ciało różnorodnością.

Krzysztof Jankowski

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Fitness – Cardio Exercise Workout

Fitness - Cardio Exercise Workout 1     Fitness - Cardio Exercise Workout 2     Fitness - Cardio Exercise...

Zamknij